Kalem Güzeli

Türk-İslam Sanatları

'desen' ile ilgili yazılar

Tezhip ve Rugani Üstadı Çiçek Ressamı

Ali Üsküdari
KUBBEALTI NEŞRİYAT

Gülnur Duran tarafından hazırlanan kitap Kubbealtı Neşriyat çatısı altında sanatseverlere sunuldu. 190 sayfalık kitapta Türk tezyini san’atlarına görülmedik bir tarz ve renk anlayışı getiren Üsküdârî Ali Çelebi tanıtılıyor.

Kitap, bezeme san’atkârı ve çiçek ressamı olan Üsküdârî Ali Çelebi’nin desenlerini ve motiflerini incelemek isteyenler için detaylı bir kaynak niteliği taşıyor.

Üsküdârî Ali hakkında daha fazla bilgi almak için Süheyl Ünver’in kaleme aldığı yazıyı buraya tıklayarak okuyabilirsiniz.

Kitabı indirimli olarak satın almak için resme tıklayıp sipariş verebilirsiniz.

Yazının Devamı »

Sedef, Altın Gibi Değil; Mazisi Temiz

İTÜ Türk Dili Öğretim Görevlisi Şehmuz Okur ile Sedef üzerine…

Sedef deyince aklınıza ne gelir? Eskiden Padişahlar gelen yabancı misafirlerine hediye vermek istedikleri zaman fazla düşünmezlerdi, çünkü bugünlerde unutulmaya yüz tutmuş güzel bir sanatımız vardı bizim: Sedef İşçiliği. Her biri göz nuru ile işlenmiş sedef eserleri en nâdide hediye yerine geçerdi. Bugün de öyle. Ama iyi insanların iyi atlara binip gitmesi gibi iyi sanatlardan birisi olan Sedef de neredeyse unutulmaya yüz tuttu. İTÜ Türk Dili Öğretim Görevlisi Şehmuz Okur bu ecdat yadigârı sanat üzerine çalışan ender isimlerden.

Yazının Devamı »

Türk Süslemesinde Desen ve Uygulama

A- TÜRK SÜSLEMSİNDE KOMPOZİSYON KURALLARI

Kompozisyon, bir yüzey üzerine arzu edilen şekilleri, dengeli ve göze hoş görülecek bir tarzda yerleştirmeğe denir. Antik çağlardan beri sanatla uğraşan insanların güzel ve doğru kompozisyon kurmak için bir çok kurallara baş vurdukları ve belirli oranlar aradıkları görülmüştür. Örneğin meşhur Romalı mimar Vitruvius’un “Altın Kesimi” oranını belirtmesi gibi. Bu denge kuralı pek çok Yunan mabetlerinde ve özellikle Mısır piramitlerinin inşaasında esas olarak ele alınmış ve uygulanmıştır. Bundan başka “Porte d’Harmonie” denilen ve AhenkKapısı anlamına gelen bir diğer oran da özellikle batılı sanatçılar tarafından çok benimsenmiş ve uygulanmıştır. Ahenk Kapısı oranın pek kolay olması ve Altın Kesimi oranına yakın bir nispet sağlaması bakımından günümüzde oldukça yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Bu, ortasından iki eşit parçaya bölünen bir karenin alt çizgisinin yarısı kadar bir uzunluk ilâvesi le meydana gelen bir dikdörtgendir.

Yazının Devamı »

Sonraki Sayfa »